HAKKARİ- Askerdeyken kayak yapmayı öğrendi, şimdi tüm köy halkı kayıyor

06-02-2024
Şevket Herki
Etiketler Kayak Şemdinli Hakkari Kayalar köyü Liyan Kol
A+ A-

Hakkari (Rûdaw) – Hakkari’nin Şemdinli ilçesine bağlı Kayalar (Katûnê) köyünde, kendi yaptıkları kayak takımlarıyla uzun süredir kayak yapan köy halkı kar esaretini eğlenceye dönüştürüyor. Köy sakinleri ayrıca devletin kendilerine kayak takımları konusunda destek vermesini istiyor.

Şemdinli merkeze 20 kilometre uzaklıktaki bulunan, kendisine bağlı mezralarıyla beraber 2 bin kişilik nüfusa sahip Kayalar köyünde kar yağışı ile beraber köy halkı kendi imkanlarıyla yaptıkları kayaklarla (Kürtçe ismiyle liyan ya da kol) kayıyor.

Dişbudak (benav, reşedar) ağacından yapılan kayağa gencinden yaşlısına pek çok kişi katılıyor.

Köy sakinlerinin aktardığına göre, 1960’larda köylerinden bir kişi askerlik için Kars’a giderken orada kayak ve kayak malzemelerini görüyor. Sonrasında ise keser ve testere ile bir kayak takımı yapıyor ve böylece köyün kayak macerası başlıyor.

Halen tahta kayakların yapıldığı köy için, geleneksel Kürt kıyafetleriyle kayak artık bir geleneğe dönüşmüş durumda.

“Dedemizden sonra bize kaldı”

Kayak ustası Muzaffer Özer, Rûdaw’a yaptığı açıklamada kayak takımı yaptığını belirterek “Dedem Hacı Yusuf çok meşhur biriydi, askerlikten dönerken kendisi ile birlikte ‘kayağı’ da köye getiriyor. Yani askerdeyken kayak takımının nasıl yapıldığını da öğreniyor. Bu iş dedemizden sonra bize kaldı ve biz de devam ettiriyoruz” ifadelerini kullandı.

Köy sakinleri uzun süren bir yürüyüş sonrası yaklaşık 2 bin metrelik rakıma sahip tepeye varıyor ve oradan kayıyor.

Rohat Özer, köyün eğlencesi haline gelen kayak için şöyle konuşuyor:

“Ben ve arkadaşlarım öğrenciyiz.

Tatil olunca, giysilerimizi giyiyoruz ve her gün buraya geliyoruz. Biz kayaklarımızı (liyan) kendimiz yapıyoruz. Ağaçtan yapıyoruz. Pamuk çoraplarımız var, şeluşepiklerimiz var. Şu gördükleriniz de pamuk çoraplar.Bunları giyip geliyoruz.”

“Bize daha çok destek verilmesini istiyoruz”

Köy sakinlerinin kayak geleneği, son dönemde yetkililerin de ilgisini çekmiş durumda.

Şemdinli Kaymakamlığı’nca köyde bir festivalin yapılması için hazırlıklar yapılıyor. Köy halkı da yaptıkları kayağın daha çok ilgi çekmesini, daha çok kişinin köye gelmesini istiyor.

Bekir Özer, “Köyümüzde çok fazla kar yağıyor. Halkın buraya gelip kayak yapmasını isteriz. Dağlarımızda 2 metreden fazla kar yağıyor ve oldukça yüksekler. Bize destek verilmesini istiyoruz. Tahtadan kayak yapıyoruz. Devletin gençlere daha iyi kayak takımı vermesini, bize daha çok destek verilmesini ve daha fazla halkın buraya gelmesini istiyoruz.”