Londra (Rûdaw) – Aylar süren yoğun baskının ardından İngiltere Başbakanı Keir Starmer, görevinden istifa ettiğini açıkladı. İşçi Partisi'nin kıdemli siyasetçilerinden Andy Burnham’ın başbakanlık görevini devralması ve son 10 yılda ülkenin yedinci başbakanı olması bekleniyor.
Keir Starmer, Londra’daki Başbakanlık Konutu olan 10 Numara Downing Street önünde yaptığı açıklamada, iktidardaki ikinci yılında İşçi Partisi milletvekillerinin desteğini kaybettiğini kabul etti.
Starmer, kararını İngiltere Kralı Charles III'e bildirdiğini ve yeni bir İşçi Partisi lideri ile başbakanın seçilmesinin önünün açılacağını söyledi.
Görevde kalacağı süre boyunca düzenli bir iktidar devri sağlamak için çalışacağını belirten Starmer, “Yarış tamamlanıncaya kadar başbakan olarak görevimi sürdüreceğim ve düzenli bir geçiş süreci için elimden geleni yapacağım” dedi.
Konuşması sırasında eşi Victoria ve iki çocuğuna teşekkür eden Starmer, duygusal anlar yaşayarak gözyaşlarını tutamadı.
İşçi Partisi Ulusal Yürütme Komitesi’nden liderlik yarışının takvimini belirlemesini isteyen Starmer’ın talebi doğrultusunda adaylık başvurularının 9 Temmuz’da başlayıp 16 Temmuz’da sona ermesi bekleniyor.
Parti içinde güçlü bir rakibin çıkmaması halinde, Andy Burnham’ın 17 veya 18 Temmuz’da başbakanlık görevini devralabileceği belirtiliyor. Bu tarih, İngiltere ile Avrupa Birliği arasında 22 Temmuz’da Brüksel’de yapılacak zirveden birkaç gün öncesine denk geliyor.
İki yıllık iktidarın ardından istifa
Starmer, Temmuz 2024 seçimlerinde elde ettiği büyük zaferle İşçi Partisi’ni 14 yıl sonra yeniden iktidara taşımıştı.
Ancak liderliği kısa sürede iç politika krizleri, kamuoyu tepkileri, bakan istifaları ve Jeffrey Epstein’a yakınlığıyla bilinen bir ismin Washington Büyükelçisi olarak atanmasına ilişkin tartışmalar nedeniyle yıprandı.
Mayıs ayında yapılan yerel seçimlerde İşçi Partisi’nin yaşadığı kayıpların ardından Starmer üzerindeki baskı daha da arttı ve yerine Andy Burnham’ın geçmesi yönündeki çağrılar güç kazandı.
İşçi Partili milletvekilleri, Starmer’ın göç karşıtı sağcı Reform Partisi ile etkili şekilde mücadele edemediği görüşünde birleşti. Reform Partisi son dönemde ulusal kamuoyu yoklamalarında öne çıkmış durumda.
Manchester Belediye Başkanı öne çıkıyor
Daha önce Tony Blair ve Gordon Brown hükümetlerinde bakanlık yapan Andy Burnham, 2017’den bu yana Büyük Manchester Belediye Başkanlığı görevini yürütüyor.
Pazartesi günü trenle Londra’ya gelen Burnham, daha önce iki kez İşçi Partisi liderliği yarışında başarısız olmuştu.
Parti içindeki çok sayıda milletvekili, yeni bir iç çekişmenin önüne geçmek amacıyla Burnham’a destek vereceklerini açıkladı.
Eski Sağlık Bakanı Wes Streeting de Burnham’ı desteklediğini belirterek, onun “milliyetçi güçlere karşı mücadeleyi kazanabilecek” isim olduğunu söyledi.
Siyasi tepkiler
İngiltere Enerji Bakanı Ed Miliband, Starmer’ın görev süresini “büyük bir devlet adamlığı örneği” olarak nitelendirirken, Ursula von der Leyen ise Starmer’ın Avrupa ve Ukrayna’nın güvenliğini güçlendirdiğini söyledi.
Başbakanlık için adaylığını açıklayan Burnham, sosyal medya platformu X üzerinden yaptığı paylaşımda, “Bu süreçte aday oluyorum” ifadelerini kullandı ve düzenli, sorumlu bir geçiş süreci çağrısında bulundu.
Nigel Farage ise erken genel seçim yapılması çağrısında bulundu.
Öte yandan salı günü, İngiltere’nin Avrupa Birliği’nden ayrılma kararı aldığı 2016 Brexit referandumunun 10’uncu yıl dönümü olacak. Brexit Referandumu sonrası ülkenin siyasi geleceğine ilişkin tartışmalar yeniden gündeme gelmiş durumda.



