Erbil (Rûdaw) – Yaklaşık dört ay boyunca kapalı kalan Hacı Omeran Uluslararası Sınır Kapısı, yeniden kolberlerin geçişine açıldı. Geçimlerini sağlamak için sınırı aşan yüzlerce kişi, çalışmalarına yeniden başladı.
Hacı Omeran sınırında her gün onlarca kolber, ailelerinin geçimini sağlamak amacıyla ağır yüklerle Kürdistan Bölgesi ile Rojhilat arasındaki güzergâhta çalışıyor.
Kolberlerden Ali Ezizi, Rojhilat ve İran’daki ekonomik koşulların giderek ağırlaştığını belirterek, “İran’da bir ekmeğin fiyatı 1700 tümene (İran riyali) çıktı. Hayat çok pahalı. Buraya gelenlerin çoğu geçim sıkıntısı nedeniyle geliyor” dedi.
İran ile ABD-İsrail arasında yaşanan çatışmalar ve güvenlik sorunları nedeniyle sınır kapısının yaklaşık dört ay kapalı kaldığını belirten kolberler, bu süreçte ciddi ekonomik zorluklarla karşılaştıklarını ifade etti.
Kolber Osman Ali, “Kolberliğin durduğu dönem bizim için çok zordu. Her gün fiyatlar artıyordu. İnsanların yaşamı daha da ağırlaştı. Ne iş vardı ne gelir vardı ne de sınır açıktı” diye konuştu.
İleri yaşlarına rağmen çalışmak zorunda kalan kolberler de bulunuyor. 71 yaşındaki Abdullah Mevludi, ailesinin geçimini sağlamak için kolberlik yaptığını söyledi.
Mevludi, “Evde bakmakla yükümlü olduğum yedi kişi var. Tek oğlum işçi olarak çalışıyor. Mecbur kalmasaydım bu yaşta bu işi yapmazdım” ifadelerini kullandı.
Sağlık sorunlarına rağmen çalışmaya devam eden kolberlerden Kadir Seyidzade ise böbrek rahatsızlığı bulunduğunu belirterek, “Bir gün çalışmazsam ev kiramı ödeyemem. Kazanmadığım gün soframa ekmek koyamıyorum” dedi.
Edinilen bilgilere göre Rojhilat sınır hattında 10 binden fazla kayıtlı kolber bulunuyor. Sınır kapısının kapanmasından önce Hacı Omeran güzergâhını her gün yaklaşık 2 bin kolber kullanıyordu.
Kapının yeniden açılmasının ardından ise günlük geçiş izni verilen kolber sayısı 500 ile sınırlandırıldı. Kolberler ağırlıklı olarak tekstil ürünleri, kozmetik malzemeleri ve otomobil yedek parçaları taşıyor.


