Haber Merkezi - Hürmüz Boğazı’nda perşembe günü bir geminin vurulması ve ABD ile İran’ın karşılıklı misilleme saldırılarının ardından bir geminin daha vurulduğu bildirildi.
İngiltere Deniz Ticareti Operasyonlar Merkezi (UKMTO) tarafından duyurulan habere göre saat 13.00 sularında Hürmüz Boğazı’nda ticari bir gemi saldırıya uğradı ancak mürettebatın durumu iyi.
Dört aydır süren çatışmaları sona erdirmek amacıyla iki hafta önce varılan mutabakatın ardından ABD ve İran, birbirlerini anlaşmayı ihlal etmekle suçluyor.
Washington gece saatlerinde İran hedeflerini vurduğunu açıklarken, Tahran ise bugün ABD güçleriyle bağlantılı hedeflere yanıt olarak saldırı düzenlediğini bildirdi.
Bugün gerçekleşen tanker saldırısı, perşembe günü bir kargo gemisine düzenlenen saldırının beraberinde geldi.
NTV^nin ajanslardan aktardığına göre yaşananlar, aylarca süren kesintilerin ardından son iki haftada yeniden açılmaya başlayan küresel enerji koridorunda İran'ın kontrolü yeniden sağlama girişimi olarak değerlendiriliyor.
UKMTO, bugün vurulan tankerin köprü üstünde hasar meydana geldiğini, ancak tüm mürettebatın güvende olduğunu bildirdi.
Nakliye hatlarını koruyan donanma koalisyonu tarafından yönetilen Müşterek Deniz Enformasyon Merkezi ise son olayların ardından güvenlik tehdidi seviyesini yükselttiğini duyurdu.
İran makamları gemilere yönelik spesifik saldırı haberleri hakkında doğrudan açıklama yapmadı.
Ancak İran devlet televizyonu, Devrim Muhafızları Ordusu'nun, İran tarafından onaylanmayan kanallardan geçmeye çalışan belirlenmemiş gemilere "uyarı ateşi" açtığını ve bu durumun diğer gemileri boğazı geçmeden önce İran'dan izin almaya yönelttiğini aktardı.
KARŞILIKLI SALDIRILAR
ABD Merkez Kuvvetler Komutanlığı (CENTCOM), sosyal medya platformu X üzerinden yaptığı açıklamada, Hürmüz Boğazı'ndan geçen bir ticari gemiye düzenlenen saldırıya güçlü bir yanıt olarak İran'a hava saldırıları düzenlendiğini belirtti .
Açıklamada, İran'ın 25 Haziran'da tek yönlü saldırı dronuyla M/V Ever Lovely gemisine saldırmasının ardından, ABD uçaklarının İran'ın füze ve insansız hava aracı depolama alanları ile kıyı radar üslerini vurduğu ifade edildi.
İran Dışişleri Bakanlığı ise ABD saldırılarını şiddetle kınayarak, ABD ordusunun 27 Haziran Cuma akşamı İran'ın güney kıyılarındaki çeşitli noktalara düzenlediği saldırıların Birleşmiş Milletler Şartı'nın yanı sıra 18 Haziran 2026 tarihli "Dayatılan Savaşın Sona Erdirilmesine İlişkin Mutabakat Zaptı"nın birinci maddesini ihlal ettiğini vurguladı.
Bakanlık, saldırıların kıyı gözetleme tesislerini hedef aldığını açıkladı.
İran Devrim Muhafızları Ordusu Deniz Kuvvetleri tarafından yapılan yazılı açıklamada da ABD'nin hava saldırılarına karşılık olarak "ABD terörist ordusunun bölgedeki konuşlanma noktalarının" vurulduğu bildirildi.
Açıklamada, ABD'nin Hürmüz Boğazı'nda yetkisiz rota izleyen bir gemiye müdahale edilmesini bahane ederek saldırdığı ve Lübnan'da İsrail'in yaptığı gibi ateşkesi ihlal ettiği kaydedildi.
Devrim Muhafızları, Mutabakat Zaptı'nın 5. maddesine göre boğazdaki trafiği İran'ın kontrol etmesi gerektiğini, ABD'nin ise tarafları kışkırtarak bunu ihlal etmeye çalıştığını ifade etti.
İran'ın Sirik liman kentindeki bir iletişim kulesinin vurulmasının ardından limanın normal işleyişine devam ettiği ve tesislerde hasar oluşmadığı bildirildi.


