Erbil (Rûdaw) – Irak Devlet Petrol Pazarlama Şirketi (SOMO) Genel Müdürü Ali Nizar, Irak ile Türkiye'nin petrol ihracatı anlaşmasını yenilemek için görüşmeler yürüttüğünü ve mevcut anlaşmanın süresinin dolmasına yalnızca bir ay kaldığını açıkladı. Nizar ayrıca, Hürmüz Boğazı üzerinden petrol ihracatının henüz tamamen normale dönmediğini söyledi.
SOMO Genel Müdürü Ali Nizar, Rûdaw’a yaptığı açıklamada, Irak ile Türkiye arasındaki petrol boru hattı anlaşmasının yasal süresinin dolmasına sadece bir ay kaldığını belirterek, "Şu anda Türk tarafıyla anlaşmanın ayrıntılarını görüşüyor, yeni anlaşmanın taslağı üzerinde çalışıyoruz" dedi.
Türkiye Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan'ın imzasıyla 21 Temmuz 2025'te Resmi Gazete’de yayımlanan karara göre, Türkiye ile Irak arasında 1973 yılında imzalanan Ham Petrol Boru Hattı Anlaşması, 27 Temmuz 2026 tarihinde sona erecek.
Anlaşmanın süresi dolmadan önce yenilenip yenilenmeyeceği sorusuna yanıt veren Nizar, "Elbette Irak ve Türkiye'nin üzerinde çalıştığı konu budur" ifadelerini kullandı.
Kürdistan Bölgesi ve Kerkük'teki üretimin yeniden başlaması
Ali Nizar, Irak hükümetinin Ninova ve Kerkük'te hava savunma sistemi konuşlandırma kararının ardından, Kürdistan Bölgesi ve Kerkük'teki petrol sahalarında faaliyet gösteren yabancı şirketlerin çalışmalarına yeniden başlamasına ilişkin de değerlendirmelerde bulundu.
Bunun üretim ve lojistikle ilgili bir konu olduğunu belirten Nizar, "Şirketlerin üretime yeniden başlamak ve ihracatı artırmak için hazırlıklarını tamamlamalarını bekliyoruz" dedi.
Nizar, Ceyhan Limanı'na yapılan petrol ihracatının şu anda günlük 170 ila 180 bin varil arasında olduğunu, bazı günlerde ise 200 bin varile ulaştığını söyledi.
Hürmüz Boğazı'ndan ihracat henüz normale dönmedi
Hürmüz Boğazı'nın yeniden açılması ve petrol ihracatının son durumuna ilişkin konuşan SOMO Genel Müdürü, "Hürmüz üzerinden petrol ihracatı henüz normal seyrine dönmedi" dedi.
Şirketlerden, satış sözleşmeleri yapılan petrolün yüklenebilmesi için tankerlerini belirlemelerini istediklerini aktaran Nizar, alıcıların talep ettiği tüm petrol miktarını ihraç etmeye "tamamen hazır" olduklarını ifade etti.
Ali Nizar'ın Rûdaw'a verdiği bilgilere göre, bu ayın başından bugüne kadar Basra'daki güney limanları üzerinden 25 milyon varilden fazla petrol ihraç edildi.
Suriye'ye ham petrol ihracatı için anlaşma henüz tamamlanmadı
Suriye'ye tankerlerle ham petrol ihracatına ilişkin de açıklamalarda bulunan Nizar, şu anda Suriye'ye yalnızca fuel oil (kara ürün/siyah petrol ürünü) gönderildiğini belirtti.
Ham petrol ihracatına ilişkin anlaşmanın ise henüz tamamlanmadığını söyleyen Nizar, "Ham petrol ihracatı konusunda anlaşma henüz sonuçlanmadı. Nihai anlaşmanın imzalanması için Suriye ile yürütülen görüşmelerin tamamlanmasını bekliyoruz" dedi.
.webp&w=3840&q=75)


